Chrome Pointer

Omg it's happening

   Äntligen, efter alldeles för många år, behöver man intet vända bort blicken då man rör sig norrut genom Silverglade.
 
   Hollow Woods är här ♥
 
   Esme & Lipizzanern Sapphire




Too cute

   Disney Dreamlight Valley
 
   Tbh så är inte 3d-modellerna supersmickrande för alla karaktärer i DDV (Både Belle och Elsa ser... verkligen inte ut som sig själva), men någon som är spot on är WALL-E. Han brukar få hänga med då jag odlar pumor, älskar honom!
 
 




Dissendium

   Statyn av Gunhilda av Gorsemoor, som döljer den hemliga gången från Hogwarts till Hogsmeade
 
   Det finns två problem jag har med Hogwartsslottet i Hogwarts Legacy. Det första är uggletornet, som behölls så som det är i filmerna medan det i böckerna alltid beskrivs som en del högt upp i slottet - jag hade verkligen önskat att slippa springa ett par kilometer för att gå upp till uggletornet, en bra bit utanför skolan.
   Problem nummer två är skolans hemliga gångar. I böckerna beskrivs att Filch kan ta sig från en våning till en annan som i ett trollslag för att han har koll på hemliga genvägar, det ska finnas sju hemliga gånger ut från skolans marker (eller åtminstone från och med Piskande Pilträdet planterades 1970, så sex gångar i HL då), det ska finnas dolda trappor och korridorer bakom gobelänger och målningar - men väldigt, väldigt få av dessa får synas alls. Slottet är så magnifikt som det är och många har nog svårt att lära sig hitta i det (tog mig ca 5 timmar innan jag kände mig någorlunda bekväm med att springa mellan viktiga locations helt utan karta), men jag hade faktiskt förväntat mig och hoppats på många fler hemliga gångar än vad som finns tillgängligt. Varulvsrummet nära fängelsehålorna är ungefär det jag förvänta mig finna på många, många fler platser, och jag önskar att det funnits hemliga trappor osv även fast jag förstås har överseende med att det kunde ha varit struligt att få ihop. Det är lite oklart för mig exakt var nya laddningszoner i slottet ligger, och hur mycket som laddas ur varje gång en ny del laddas in.
 
   Nu då HL varit en sådan succé och det verkar som att fler produkter i samma universum är på g så har jag ändå hoppet uppe om att uppdateringar kan komma att ske i slottet om vi får fler spel på Hogwarts. Jag ger katten i Quidditch, men ge mig mer av slottets hemligheter!




På tur

   Esme & Urhästen Aquamarine




So Much Dutch

   Igår släpptes det uppdaterade Holländska varmblodet i SSO. Jag har ju som vanligt fått följa hästen bakom kulisserna och den har verkligen gått från klarhet till klarhet med tydlig vision och stora drömmar genom hela projektet, vilket lett fram till en magiskt vacker dressyrhäst. Det har varit ett nöje att se hästen dansa genom Jorvik från vecka till vecka.
 
   Esme & Holländaren Cloudjumper
 
   Tillsammans med hästarna kom även ÄNTLIGEN den sista nya utrustningsdelen som kommer släppas innan alla hästar som fortfarande behöver retrofit är klara. Vi har nu uppdaterade benlindor, som finns både med och utan synlig padd.
 
   Esme & Holländaren Biggles
 
   Hästen i sig kan både piaffa och visa upp ökad trav och är den mest dressyriga av alla spelets hästar. Den har dock väldigt bra hopp också, eftersom holländare kan visa framhovarna både på hopp- och terrängbanor.
   Jag köpte sex av de sju färgerna - som vanligt skippar jag cremellon, då det är en färg jag inte är särskilt förtjust i varken IRL eller i hästspel. Två av hästarna i lineupen är baserade på hästar som ligger närt och kärt medlemmar av teamet, vilket jag alltid tycker är väldigt roligt. Jag har inte träffat någon av hästarna IRL men de bilder jag sett visar slående likhet. En fantastisk häst med massor av passion bakom sig och jag är så glad över hur väl den tagits emot och hur mycket teamets arbete har uppskattats!




Throwback till Unravel

   Unravel




♥♥♥

   Esme & Pintoaraben Spotlight




Trigger warning från DDV

   Inför den sista delen av Disney Dreamlight Valleys mainstory dök denna trigger warning up. Hjärtvärmande. ♥
 
 




På djupt vatten

   Esme & Shiren Calimero




Min stora frustration med Hogwarts Mystery

   Efter att ha spelat Hogwarts Mystery till och från i ganska många år vid det här laget har jag bara lärt mig gilla läget med spelets negativa sidor, men en grej jag inte KAN bortse från är hur dåligt i tid spelets timed events ligger.
 
   Ett timed event som jag fick spela på nytt ganska nyligen är Lone Wolf, där spelaren möter Remus Lupin
 
 
   Det första exemplet på detta är då jag nyligen spelade Lone Wolf (eller Packmates, som det heter i Achievementtabben efter att man är klar), ett event med Hufflepuffaren Chiara Lobosca under skolår 2. Det var så länge sedan jag spelade genom de tidigare skolåren, så jag tackade och tog emot och spelade igenom eventet. Men!! Sen, ganska bra mycket senare, fick jag eventet Howling Halloween med min favorit Cecil Lee (min favorit för att han är så urbota blåst och har riktigt bra one-liners, inte för att han är superrasist ofc). I Howling Halloween möter spelaren Cecil Lee, Fenrir Greyback - och Chiara Lobosca. Så även fast jag redan spelat Lone Wolf/Packmates och kände Chiara samt var fullt medveten om att hon är en varulv fick jag ett quest där jag blev presenterad för henne som om vi aldrig mötts innan.
   Och på ett sätt kan jag absolut förstå att det är så, eftersom Howling Halloween är 1) ett event som "ska" triggas under skolår 1 och 2) Det är ett säsongsbaserat event som därmed enbart är tillgängligt under Halloween, och därför kan det dyka upp under vilket skolår som helst. Men, jag har tydligt sett i spelet att det finns system på plats för att trigga olika textrader beroende på vilka val du gjort eller vilka uppdrag du spelat, så jag stör mig på att det inte används här. Det är en sån liten grej men det förstör min immersion att först lära känna Chiara och börja bygga vänskap med henne genom att äta lunch och spela gobbsten, men sen dyker det upp ett quest där hon säger "Hej vi har aldrig mötts".
 
   Cecil Lee, Chiara som varulv och spelarkaraktären under eventet Howling Halloween
 
   Okej, så medan jag som sagt har viss förståelse för säsongsbaserade grejer finns det en annan del av det som jag inte har lika mycket förståelse för. Ni som spelat spelet vet att man lååångsamt lär känna fler och fler klasskamrater - även fast man ser både Nymphadora Tonks och Charlie Weasley efter att ha spelat i ca 5 minuter dröjer det till år 3 innan man får lära känns Tonks, och år 4 innan man får träffa Charlie, trots att man hängt massor med hans två år äldre bror Bill. Problemet är att timed events struntar fullkomligt i detta. Barnaby Lee är också en bekantskap från år 3, men han dyker upp i nästan varje timed event som man kan spela redan långt innan du nått år 3. Jag tycker jag möter Charlie mer ofta än sällan, men jag kan inte bygga vänskap med honom och vet att han kommer presentera sig för mig under nästa skolår (trots att jag spelar som Gryffindor, så tekniskt sett borde vi dela nästa alla lektioner).
   Det absolut största problemet här är att timed events ligger så hemskt dåligt i tid. De läggs för tidigt. Ganska precis nyss fick jag träffa Tulip Karasu genom spelets mainstory (trots att jag redan varit ute på äventyr med henne för att låta hennes padda Dennis gå med i grodkören). Vi prankade Merula tillsammans och fick tag i en nyckel för att öppna ett låst rum - och jag har inte öppnat rummet än.
   Sekunden som nyckeln hamnat i min hand startar ett timed event - och halva eventet går ut på att jaga rätt i Tulip så vi kan gå in i det låsta rummet tillsammans, för att hon är den enda som varit där och letat med mig. Problemet är att jag fortfarande inte varit i rummet i mainstoryn! Jag har aldrig gått dit med Tulip, men eftersom timed events inte går att spela om måste jag prioritera det och därmed går jag in i ett rum som är jätteviktigt för spelaren, men jag har ingen kontext om jag inte spelat mainstoryn.
   En stor del av mitt arbete som game designer handlar (åtminstone för mig, som tycker continuity är extremt viktigt) om att lösa ut ett stort spaghetti av uppdrag så att spelaren får en resa med rätt kontext, rätt information och rätt flyt under sin spelupplevelse - och det stör mig så mycket att i ett spel med en utstuderad story som är så mycket mer linjär och därmed mycket lättare att hålla reda på så saboterar man för spelaren genom att låsa upp uppdrag för tidigt.
 
   Cecil Lee och Fenrir Greyback + några från hans gäng
 
   Jag tror jag kommer stöta på det här många, många fler gånger under tiden jag fortsätter spela det här spelet, men jag önskar så att dess designers skulle vara noggrannare med var timed events placeras så att spelaren går in i varje ny story med rätt kontext och rätt förkunskaper för att resan ska vara så välberättad som möjligt.




Flying Class

 
   Bilder från Hogwarts Legacy




The Sims 4... Hyresrätter?

   Igår droppade en ny trailer för nästkommande expansionspack till The Sims 4 - Hyresrätter.
   Om jag förstått saken rätt är detta något många Simmare önskat sig i åratal, medan jag som byggare som inte spelat spelet mycket de senaste åren undrar om jag bara är lite klar med spelet just nu. Vanligen då det släpps trailers blir jag supertaggad på nya möbler osv, men inget fick mig att tända till här.
 
   Den 7 december släpps detta nya expansionspack, som troligen lär kosta ca 429kr.
 




Framtiden för DDV

   Igår hade Disney Dreamlight Valley ett showcase for att snacka om 2024 och jag känner mig verkligen taggad på spelets framtid. Jag har spenderat över 200 timmar i spelet sedan det släpptes och medan vissa saker absolut kan förbättras är det så mysigt, chill och ostressigt - och trots en mängd grindande känns det sällan jobbigt. Är lite osäker på vad jag tycker om betald expansion efter att ha betalat massor för mitt Founders pack - jag tycker kommunikationen om betalningsmodellen inte varit helt klar, och det stör mig lite som kund. Nåväl, en spännande framtid väntar!
 
   (Är det btw bara jag som reagerar på att det nya timglasverktyget är en större version av Wizarding Worlds tidvändare? Liksom förminska timglaset och sätt det på ett halsband och spring iväg för att rädda livet på Sirius Black och Vingfåle då man ändå är igång)
 




I detalj

   Midnight




Ännu en av de bästa

  Igår nämnde jag att belgiska varmblodet är en av SSO's bästa hästar någonsin, men jag anser att Lipizzanern ligger på samma nivå. Hela hästen är ren och skär magi.
 
   Esme & Lugia





Jag är Esmeralda “Esme” Silverforce, 90-talist som alltid haft ett enormt intresse för hästdatorspel. Från att ha varit en spelare av MMORPG’t Star Stable Online sedan spelets start arbetar jag nu med spelet, men mitt enorma intresse för andra spel består - och det är just de spel jag spelar som ni kan ta del av här!

Utöver denna blogg delar jag aktivt med mig av spelbilder på min Instagram @GamingbyEsme och pratar även mycket om spel på YouTube. Jag är också grundare av Jorvikipedia, som är ett slags uppslagsverk om allt som handlar om Star Stable. Ni kan läsa mer om mig och vem jag är längre ner i menyn!

Kontakt: Hitta min kontaktinformation genom att klicka på brevikonen i menyn högst upp på sidan!

Disclaimer: Bloggen är privat driven och ingenting skrivet på den är betalt material om inte annat tydligt framgår i inläggen. All min egen text samt grafik får användas om länk ges tillbaka till mig.