Chrome Pointer

Min stora frustration med Hogwarts Mystery

   Efter att ha spelat Hogwarts Mystery till och från i ganska många år vid det här laget har jag bara lärt mig gilla läget med spelets negativa sidor, men en grej jag inte KAN bortse från är hur dåligt i tid spelets timed events ligger.
 
   Ett timed event som jag fick spela på nytt ganska nyligen är Lone Wolf, där spelaren möter Remus Lupin
 
 
   Det första exemplet på detta är då jag nyligen spelade Lone Wolf (eller Packmates, som det heter i Achievementtabben efter att man är klar), ett event med Hufflepuffaren Chiara Lobosca under skolår 2. Det var så länge sedan jag spelade genom de tidigare skolåren, så jag tackade och tog emot och spelade igenom eventet. Men!! Sen, ganska bra mycket senare, fick jag eventet Howling Halloween med min favorit Cecil Lee (min favorit för att han är så urbota blåst och har riktigt bra one-liners, inte för att han är superrasist ofc). I Howling Halloween möter spelaren Cecil Lee, Fenrir Greyback - och Chiara Lobosca. Så även fast jag redan spelat Lone Wolf/Packmates och kände Chiara samt var fullt medveten om att hon är en varulv fick jag ett quest där jag blev presenterad för henne som om vi aldrig mötts innan.
   Och på ett sätt kan jag absolut förstå att det är så, eftersom Howling Halloween är 1) ett event som "ska" triggas under skolår 1 och 2) Det är ett säsongsbaserat event som därmed enbart är tillgängligt under Halloween, och därför kan det dyka upp under vilket skolår som helst. Men, jag har tydligt sett i spelet att det finns system på plats för att trigga olika textrader beroende på vilka val du gjort eller vilka uppdrag du spelat, så jag stör mig på att det inte används här. Det är en sån liten grej men det förstör min immersion att först lära känna Chiara och börja bygga vänskap med henne genom att äta lunch och spela gobbsten, men sen dyker det upp ett quest där hon säger "Hej vi har aldrig mötts".
 
   Cecil Lee, Chiara som varulv och spelarkaraktären under eventet Howling Halloween
 
   Okej, så medan jag som sagt har viss förståelse för säsongsbaserade grejer finns det en annan del av det som jag inte har lika mycket förståelse för. Ni som spelat spelet vet att man lååångsamt lär känna fler och fler klasskamrater - även fast man ser både Nymphadora Tonks och Charlie Weasley efter att ha spelat i ca 5 minuter dröjer det till år 3 innan man får lära känns Tonks, och år 4 innan man får träffa Charlie, trots att man hängt massor med hans två år äldre bror Bill. Problemet är att timed events struntar fullkomligt i detta. Barnaby Lee är också en bekantskap från år 3, men han dyker upp i nästan varje timed event som man kan spela redan långt innan du nått år 3. Jag tycker jag möter Charlie mer ofta än sällan, men jag kan inte bygga vänskap med honom och vet att han kommer presentera sig för mig under nästa skolår (trots att jag spelar som Gryffindor, så tekniskt sett borde vi dela nästa alla lektioner).
   Det absolut största problemet här är att timed events ligger så hemskt dåligt i tid. De läggs för tidigt. Ganska precis nyss fick jag träffa Tulip Karasu genom spelets mainstory (trots att jag redan varit ute på äventyr med henne för att låta hennes padda Dennis gå med i grodkören). Vi prankade Merula tillsammans och fick tag i en nyckel för att öppna ett låst rum - och jag har inte öppnat rummet än.
   Sekunden som nyckeln hamnat i min hand startar ett timed event - och halva eventet går ut på att jaga rätt i Tulip så vi kan gå in i det låsta rummet tillsammans, för att hon är den enda som varit där och letat med mig. Problemet är att jag fortfarande inte varit i rummet i mainstoryn! Jag har aldrig gått dit med Tulip, men eftersom timed events inte går att spela om måste jag prioritera det och därmed går jag in i ett rum som är jätteviktigt för spelaren, men jag har ingen kontext om jag inte spelat mainstoryn.
   En stor del av mitt arbete som game designer handlar (åtminstone för mig, som tycker continuity är extremt viktigt) om att lösa ut ett stort spaghetti av uppdrag så att spelaren får en resa med rätt kontext, rätt information och rätt flyt under sin spelupplevelse - och det stör mig så mycket att i ett spel med en utstuderad story som är så mycket mer linjär och därmed mycket lättare att hålla reda på så saboterar man för spelaren genom att låsa upp uppdrag för tidigt.
 
   Cecil Lee och Fenrir Greyback + några från hans gäng
 
   Jag tror jag kommer stöta på det här många, många fler gånger under tiden jag fortsätter spela det här spelet, men jag önskar så att dess designers skulle vara noggrannare med var timed events placeras så att spelaren går in i varje ny story med rätt kontext och rätt förkunskaper för att resan ska vara så välberättad som möjligt.






Matilda Southtree

Ja det stör jag mig också jättemycket på! Spelar inte så många spel men håller på att spela om SSO, att använda magi för att öppna dinodalen tillsammans med Elizabeth innan jag ens mött henne och testat krafterna mot de 4 stenarna känns _så_ fel! Men SSO med sin röra av uppdrag som har en text som inte går att ändra beroende av tidigare val i storyn och viljan att låsa upp alla områden för nya spelare känns betydligt mer förståbart att det blir fel ordning än Hogwarts Mystery (som jag spelat pyttelite).

Kom ihåg mig!

Namn: (ALLA anonyma kommentarer raderas)


E-postadress: (syns endast för mig)


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback


Jag är Esmeralda “Esme” Silverforce, 90-talist som alltid haft ett enormt intresse för hästdatorspel. Från att ha varit en spelare av MMORPG’t Star Stable Online sedan spelets start arbetar jag nu med spelet, men mitt enorma intresse för andra spel består - och det är just de spel jag spelar som ni kan ta del av här!

Utöver denna blogg delar jag aktivt med mig av spelbilder på min Instagram @GamingbyEsme och pratar även mycket om spel på YouTube. Jag är också grundare av Jorvikipedia, som är ett slags uppslagsverk om allt som handlar om Star Stable. Ni kan läsa mer om mig och vem jag är längre ner i menyn!

Kontakt: Hitta min kontaktinformation genom att klicka på brevikonen i menyn högst upp på sidan!

Disclaimer: Bloggen är privat driven och ingenting skrivet på den är betalt material om inte annat tydligt framgår i inläggen. All min egen text samt grafik får användas om länk ges tillbaka till mig.