Kaos i spelvärlden
Det roliga är att PUBG inte var först med Battle royale genren heller, H1Z1 var det största battle royale spelet innan PUBG och Minecraft: hunger games var också sjukt populärt långt innan. Bluehole studios (PUBG) kanske vinner just detta i och med att de stämmer dem i Korea (koreansk domstol dömer ofta till fördel av koreanska företag=pubg) men Epic lär i så fall stämma dem över minsta lilla breach of license i Unreal i amerikansk domstol och ta ifrån dem rätten till att använda deras spelmotor. Så detta kan potentiellt bli PUBG's undergång.
Kan man ens ta någon sorts patent på system i spel? Är inte insatt i detta eller hur allt fungerar, men.. tittar man på till exempel Skylanders (2011) och vad spelet startade kan man ju dra detta hur långt som helst. De kom på att de ville ha fysiska figurer som man kan placera på en platta, som i sin tur känner av karaktären och man kan spela med den inne i spelet. Det tog två år innan Disney Infinity (2013) dök upp, med precis samma grej. Sedan dök Lego Dimensions (2015) upp, med liknande tanke. Skylanders hade väl kunnat stämma Disney rejält för detta till att börja med, men något sådant har inte hänt vad jag vet. Tycker i alla fall det är intressant att läsa om detta. Det är ju klart att man inte får kopiera karaktärer och grejer rakt av pga Copyrightlagen, men kan man verkligen ge sig på varandra över liknande egenskaper? Alla spel inom en viss genre liknar varandra mer eller mindre, känns snarare som att PUBG är rädda för att Fortnite ska ta över deras marknad.
Fast fortnite är bättre än PUBG och har fler spelare. Känns mest som att PUBG är konservativa och inte vill utvecklas för att ett fåtal spelare verkligen älskar deras spel. Jag hoppas att Fortnite går vinnande ur striden, spelet är bättre på alla sätt.