Chrome Pointer

En diskussion om priser

   Priser inom gamingvärlden har varit ett extremt hett ämne åtminstone under det senaste året. De flesta som är lite mer insatta i gamingvärlden känner ju till hela cirkusen kring Battlefront II under förra hösten (om ni vill läsa lite om då jag skrev om det, klicka här), och medan många spel satsar på microtransactions, där du måste betala riktiga pengar för både en och annan extrafunktion i spelet är det något som skapar mycket ilska bland spelare av i princip alla spel världen över.
 
   Jag har ingenting emot att betala för spel. På grund av min ekonomi ser jag till att köpa majoriteten av mina spel om de ligger ute på rea, men jag förstår att det kostar pengar att producera spel och därmed har jag inget emot att stötta spelets skapare genom att köpa produkten så länge som jag vill spela den. Jag som också jobbar med spel ser vilka enorma kostnader som ligger bakom dem och förstår att all produktion går ut på att tjäna pengar för att 1) betala sina anställda, 2) betala alla övriga utgifter, 3) utöka företaget för att kunna anställa fler och kunna fortsätta skapa bra produkter.
   Samtidigt finns det gränser på vad som faktiskt är värt att betala för. Alla dessa gränser skiljer sig från person till person, förstås. Jag börjar undra lite var min gräns kommer gå med The Sims.
 
   Jag berättade ju då jag pratade om trailern för det senaste Stuff Packet att jag var lite osäker på vad jag tyckte om det. Sen har jag läst runt lite bland andras reaktioner, vägt fördelar mot nackdelar och kommit fram till att jag nog faktiskt är lite negativt inställd.
   Här har ni trailern igen om ni vill uppdatera er om hur den ser ut:
 
 
   Vid tidpunkten då jag skriver detta inlägg har ovanstående video 11k likes och 6k dislikes på YouTube. Inte en enda av deras övriga trailers sedan The Sims 4's release för några år sedan har ens hälften så många dislikes. Det är tydligt att communityt inte är roat av det här conceptet.
 
   Efter att ha tittat på videon där James från The Sim Supply pratar om hur konstigt det är att ha ett extrapack till ett extrapack måste jag faktiskt hålla med om att jo, det är faktiskt rätt skumt. Men samtidigt kan jag ändå förstå att det inte skulle vara lönande att släppa det här nya packet som en gratis uppdatering, för det ligger ju förstås en massa arbete bakom det. Det känns lite som att The Sims hamnade i en svår sits där de vill utöka Cats & Dogs samtidigt som de vill tjäna på det extra arbetet.
   Eftersom man kommer behöva äga Cats & Dogs för att köpa det nya stuff packet finns också risken för att många spelare köper detta nya, billiga pack i hopp om att få tillgång till några nya grejer som de kanske inte ens kan använda. Nu hoppas jag lite på att det typ blir en block på Origin som tydligt säger att du inte kan använda packet utan Cats & Dogs, men det känns som att det här kan orsaka förvirring.
 
   För att sammanfatta mina tankar:
  • Jag tycker om att det kommer fler husdjursgrejer. Jag tycker dock packet känns för litet för att räknas som ett husdjurspack då det bara finns ETT nytt husdjur i packet.
  • Jag tycker det känns lite fult att släppa ett mindre pack som är helt beroende på att du har köpt ett annat pack. Är inte packen gjorda för att man ska kunna köpa just de man är intresserad av? Innebär det här en ny trend eller kommer all backlash innebära att EA och Maxis tänker om och inte gör något liknande i framtiden? (Jag känner mig 90% säker på att denna release är ett experiment för att testa vad kunderna går med på, och jag misstänker att det här kan fortsätta eftersom det är väldigt troligt att packet kommer sälja rätt bra trots negativ respons på sociala medier.)
  • Det verkar som att en del av build mode-grejerna i packet är re-colors av tidigare objekt. Ja, självklart kräver det arbete att måla nya texturer, men för en konsument hade packet känts mer värt att köpa om det inkluderade fler nya meshar.
   EA har redan ett sjukt kasst rykte på grund av tidigare referenser och stormen från Battlefront har först nyligen lugnat sig. Är det verkligen värt för dem att börja tänja gränserna i en av deras mest älskade spelserier?
   Jag tycker extremt mycket om The Sims 4, men jag blir faktiskt lite oroad över spelseriens framtid om de tänker ändra sin businessmodell för att ge mer kvantitet än kvalité medan de återvinner gammalt material och tvingar sina spelare att betala flera gånger för väldigt lite nytta. Ett sånt beteende kommer inte gynna spelets intressen - om det nu inte visar sig att dess spelare ändå köper packet. Pengarna kommer alltid väga tyngst, särskilt för ett företag som EA.
   Jag funderar därmed starkt på att visa min ståndpunkt genom att inte köpa packet; men jag tror inte det kommer vara till mycket nytta då packet lär bli populärt ändå och därmed locka till fler liknande pack.
 
   Gammal bild från mitt Soul Rider HQ som jag byggde förra året






Lottie Snöfödd

Alltså jag tycker ju Assassin's Creed serien är väldigt bra, men jag tycker inte om microtransactions. Därför håller jag mig långt borta från Origin. Microtransactions i spel är rätt dumt. I alla fall om du blir tvungen att betala för att få en teevlig spelupplevelse.

Se Metal gear survial. Där måste du betala för att få spara...

Sandra

Av ren principsak så vägrar jag att köpa några som helst fler spel av EA. Jag såg vad de gjorde med Battlefront 2, jag ser vad de gör med The sims och det är inget som jag tänker stötta.

Men med det sagt så kan jag knappt vänta på Lazy game reviews video på den dlc för en annan dlc...

Sandra

En relaterad fråga är var punkten ligger då ett spel har för mycket dlc? Idag finns det 23 dlc's (räknar inte med mfps) att köpa till sims 4 och att köpa Sims 4 med all denna dlc kostar 4 477 kr

Svar: Det är en helt valid point. Personligen har jag nog betalat ungefär hälften för spelet + alla pack då jag sett till att köpa så mycket jag kunnat då det funnits till nedsatt pris, men många tenderar ju att köpa så fort som möjligt.
Esmeralda Silverforce

Kom ihåg mig!

Namn: (ALLA anonyma kommentarer raderas)


E-postadress: (syns endast för mig)


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback


Jag är Esmeralda “Esme” Silverforce, 23 år och har alltid haft ett enormt intresse för hästdatorspel. Från att ha varit en spelare av MMORPG’t Star Stable Online sedan spelets start arbetar jag nu med spelet, men mitt enorma intresse för andra spel består - och det är just de spel jag spelar som ni kan ta del av här!

Utöver denna blogg delar jag aktivt med mig av spelbilder på min Instagram @GamingbyEsme och pratar även mycket om spel på YouTube. Jag är också grundare av Jorvikipedia, som är ett slags uppslagsverk om allt som handlar om Star Stable. Ni kan läsa mer om mig och vem jag är längre ner i menyn!

Kontakt: Hitta min kontaktinformation genom att klicka på brevikonen i menyn högst upp på sidan!

Disclaimer: Bloggen är privat driven och ingenting skrivet på den är betalt material om inte annat tydligt framgår i inläggen. All min egen text samt grafik får användas om länk ges tillbaka till mig.