Chrome Pointer

Martingal

   Väldigt, väldigt många spelare önskar att det ska komma en martingal till SSO. Och jag har väl tidigare varit sådär "amen det vore ju kul, varför inte, varför har inget hästspel kommit med en sådan förr?". Jag tror att jag har kommit fram till svaret, vilket är så dösimpelt att vi alla skulle kunnat räkna ut det i sömnen.
 
   Det finns troligen inte en spelskapare med vettet i behåll som skulle palla med den huvudvärk en martingal, som i ett spel inte fyller någon funktion alls, skulle innebära.
 
   För er som nu sitter här och tänker "Men hallå, vad farao är en martingal?!" (för alla SSO-spelare är inte alltid hästvana), så ska jag självklart förklara det. (Jag tänker dock enbart snacka löpande martingal eftersom den fasta varianten är väldigt ovanlig i Sverige och inte heller är tillåten på tävling.)
 
   En martingal är en så kallad hjälptygel som används i synnerhet av hoppryttare. Hjälptyglar är, precis som namnet antyder, ett verktyg för att hjälpa ryttaren. En martingal är en väldigt mild hjälptygel, då den enbart inverkar om hästen slår upp sitt huvud väldigt högt. Detta kan rädda ryttaren från inslagen näsa, men det är inte så hemskt vanligt att hästar är så pass extrema i sin rörelse. Martingalen är mest som en liten hävstång för att fortfarande ha någon kontakt med hästens mun då skallen åker upp i vädret, men om hästen håller näbben i någorlunda vettig höjd känner den inte av martingalen. Martingalen sitter i en ände fast i sadelgjorden, i den andra fast i tyglarna med två separata remmar. En halsring håller allt uppe, så att hästen inte fastnar i remmarna.
 
   Produktbild från Antares, länk HÄR
 
 
   Bästa bilden jag kunde hitta för att demonstrera en spänd martingal. Hästen drar upp näbben och då ryttaren håller kvar i tygeln tar martingalen emot och hjälper ryttaren att behålla kontakt med hästen. Ser dock inte särskilt fridfullt ut på denna bild! Bildlänk HÄR.
 
 
   Okej, så varför är det här en huvudvärk? Jo, börja med tyglarna. Där har man två snören som ska fungera ordentligt till att börja med. De ska se bra ut, röra sig på rätt sätt, inte tänjas på något sätt. I Full Fart i Stallet 2 försökte de inte ens - de målade halva tygeln direkt på hästen för att slippa fundera på grejen. (Tyvärr har jag inga bilder för att demonstrera!)
 
   My Horse And Me hade tyglar som faktiskt inte var målade på hästen, men de hade istället benskydd, träns samt förbygel målade direkt på hästen. Inte heller att rekomendera.
 
   Det finns spel som inte är skräckexempel. Typ Horse Life 2, och där tar den listan slut. Rätt stabila tyglar som typ leder till ryttarens hand. Om vi ser till SSL, Årstidsryttarna och SSO vet vi ju dock hur det ser ut. Särskilt i SSO. Tyglarna ändrar vinkel, rörelse och flyt i varje gångart. Kan ni tänka er hur skumt det skulle bli med en martingal på det, som ska reagera med och mot tygeln? Det skulle se rörigt ut, skulle inte fylla någon funktion och jag skulle på allvar tycka synd om den som skulle behöva koda in det och se till så att det ens funkar, haha. Och löpande ringar på martingalen? Haha, dream on.
 
   Kan jag se att det här skulle funka alls? Ja, om tyglarna kortades upp och hölls strama(re), och om man hade martingalplatta. Tror det skulle se prydligare ut, då vanliga martingalremmar/ringar skulle behöva vara väldigt små.
 
   Linn Strelins dösnygga pålle Oprah med martingalplatta. Bild tillhör Linn Strelin, Ztreliin.se
 
   Jag gillar detaljer och jag ÄLSKAR realism i hästspel (och gudarna ska veta att det inte är något vi är bortskämda med), men jag vet inte om jag tycker just martingal är något jätteviktigt att ha i spelet. Förbygel kan jag lätt gå med på, men det skulle nog innebära att man behövde ändra sadelläge på flera hästraser för annars skulle det nog se döskumt ut x) Tycker att sadlarna ibland ser ut att sitta lite långt bak. Måste vara krångligt att passa in dock, med tre olika sadlar med olika säten i spelet.
 
   Nämen, förbygel yay, martingal nay för min del. Vad tänker ni om det här?






Tilde Sleepyhaven

Jag känner Linn! Hon är med i den ridklubb jag är med i! Vi bor i motala! En underbar stad!

a n n i k a

Jag skulle istället vilja ha en mer realistisk sadelgjord och svanskappa till ponnys! :)

Svar: Åååh svanskappa vore riktigt kul, tror det skulle se jättefint ut på ponnyer och islänningar!
Esmeralda Silverforce

Wilma

Åh Oprah! Hon är så fin <3
Din och Linns blogg är mina favoriter <3

Stephanie Diamondfall

Tycker du att det är värt att köpa photoshop?

Svar: Det beror väl på VAD du köper och hur mycket du kommer använda det. De versionerna jag har använt är ju rätt gamla nuförtiden och såvitt jag har förstått det kräver det nya Photoshop CC att man ska betala varje månad för att få fortsatt tillgång till programmet, och då är det mycket pengar det handlar om. Vet inte om man kan köpa de äldre programmet för engångskostnad, har inte koll på sånt nu. Om det är så att du vet att du kommer använda programmet väldigt mycket, då kanske kostnaden är värt det.
Esmeralda Silverforce

Alanis Moonstorm

Efter lite pratande med andra som studerat mer inriktat speldesign än vad jag har så har vi kommit fram till att tyglarna i sso är baserade på chain physics, vilket är ett rent hvete att hålla på med, vilket också är varför de ibland åker in i hästen, igenom ryttaren när man leder hästen, klipper igenom saker och ting vid hastiga rörelser etc.

Skulle man göra en martigal där även remmarna som går till tyglarna är chains, skulle den behöva fästas i tyglarna på samma sätt som ryttarens händer är fästa. Det gör dock inte så mycket i sso där tyglarna är närmast elastiska, dvs det skulle se relativt löpande ut i alla fall.

Alternativet är att man gör själva ringen tygeln löper genom till en collider som tygeln reagerar på, men då har man istället problemet att i hastiga rörelser kan tygeln fortfarande klippa igenom och då kommer den ringen släppa helt eftersom den inte kommer klippa tillbaka. iom att ssos chain physics är så elastiska kan det bli väldigt konstigt, speciellt när man leder hästan.

Ytterligare ett alternativ är att göra en fast 3dmodell av ett martingal, vilket kan se lite udda ut då den inte rör sig, har den att påverka tyglarna, och hoppas på det bästa.

Som du säger skulle det bli rörigt, krångligt att programera och troligen mer jobb än vad resultatet är värt att skapa det.


(Din blogg vill inte komma ihåg mig fast jag trycker i att den ska göra det :c)

Svar: Haha jag hoppades lite i smyg att du skulle komma och förklara det här mer utförligt för jag kände att du antagligen skulle ha bättre koll på fysiken bakom det här x) (tasktigt av bloggen btw, får skälla lite på den!)
Esmeralda Silverforce

Cecilia Gladefield

Nay för mig med martingal och andra hjälptyglar. Vill hellre se bettlösa träns ;P En dröm är dock att kunna tömköra och köra häst och vagn i SSO men det är nog väldigt krångligt så får nog drömma vidare xD haha

Svar: Att ha bettlösa alternativ vore verkligen riktigt häftigt! Personligen skulle jag då helst se hackamore, tror det skulle se bäst ut.
Esmeralda Silverforce

Charlotte Masterwater

Jag tycker att det skulle vara kul med svanskappor. I alla fall till ponnyer som oftast är de hästar som behöver svanskappor men till andra hästar skulle nog också vara kul.
Vet inte hur pass användbart eller krångligt det skulle vara att göra, men det skulle vara en kul detalj :3
Förbygel eller Martingal skulle nog också vara kul att se även fast dessa nog inte skulle fylla någon fuktion mer än attt de skulle se fina ut :)

Ronja McKnight

Om de är något jag vill tillägga i utrustning så är de väll täcken! Martingal ney, täcken yay

Svar: Jag är inget större fan av täcken i spelen (ser inte riktigt vad de skulle användas till, om det nu inte är ländtäcken för OMG det vill jag så gärna ha), men håller med om att det skulle kännas vettigare än martingal!
Esmeralda Silverforce

Matilda Southtree

Jag är inget fan av hjälpmedel, så jag säger nay till martingal :) Men jag skulle gärna ha bättre placering av sadlar (arab host host), och fler sorters träns + bredare sadelgjordar, och benlindor som inte går över kotan (de ska inte det IRL)

Svar: Ah, håller verkligen med om både fler sorters träns och benlindorna! Jag överlever med sadelgjordarna som de är faktiskt, är nöjd med att vi faktiskt fick sadelgjordar alls efter flera års tjat!
Esmeralda Silverforce

Antoinette Silverforce

Tycker att martingal skulle vara jätte onödigt och tycker att SSO INTE ska lägga sin tid ut på att börja laga sådana utan tycker att de istället ska fixa om garderoben och koncentrera sig på uppdrag och huvuduppdrag så att vi inte behöver vänta i 2 år igen...Sååå nay..😊

Kom ihåg mig!

Namn: (ALLA anonyma kommentarer raderas)


E-postadress: (syns endast för mig)


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback


Jag är Esmeralda “Esme” Silverforce, 90-talist som alltid haft ett enormt intresse för hästdatorspel. Från att ha varit en spelare av MMORPG’t Star Stable Online sedan spelets start arbetar jag nu med spelet, men mitt enorma intresse för andra spel består - och det är just de spel jag spelar som ni kan ta del av här!

Utöver denna blogg delar jag aktivt med mig av spelbilder på min Instagram @GamingbyEsme och pratar även mycket om spel på YouTube. Jag är också grundare av Jorvikipedia, som är ett slags uppslagsverk om allt som handlar om Star Stable. Ni kan läsa mer om mig och vem jag är längre ner i menyn!

Kontakt: Hitta min kontaktinformation genom att klicka på brevikonen i menyn högst upp på sidan!

Disclaimer: Bloggen är privat driven och ingenting skrivet på den är betalt material om inte annat tydligt framgår i inläggen. All min egen text samt grafik får användas om länk ges tillbaka till mig.