Chrome Pointer

Öppen kritik

Jag måste faktiskt ge lite öppen kritik till SSO-teamet här - specifikt gällande deras facebook-sida.

Just nu går det att se denna post på SSO's FB:
   Eftersom jag inte bett om lov att få använda det här har jag suddat ut författarens namn, om denne nu kanske inte vill vara med här.

Jag tycker det är lite skrämmande att SSO tillåter att privatpersoner utan egentlig koppling till företaget öppet ska behöva dra ihop folk för att stoppa problemen som finns i spelchatten. Är inte det något som spelets utvecklare ska kunna ansvara för själva? Att den som skrivit ovan också säger "vi jobbar" är också något som gör mig lite fundersam - innebär det att den här personen har kommit överens med högsta hönset att på Facebook behöva skrapa in folk som ska stoppa mobbning? För det känns verkligen inte professionellt på något plan, tycker jag. Om det här nu ska behövas, är det inte mycket mer logiskt att spelets ledning själva går ut med det här direkt?

Något måste göras, och SSO's ledning kan inte förvänta sig att vi spelare, som betalar för tjänsten, ska lösa det här problemet. Då gäller alla regelbrott som sker i chatten - missbruk av reklam (ni vet att jag hatar reklam? För några dagar sedan anmälde jag en spelare som gjorde reklam för en rätt opassande hemsida), spam, mobbning, ovårdat språk etc. Nu är det i synnerhet två saker jag tycker är väldigt viktiga.

För det första så måste de som jobbar med SSO verkligen ta tag i problemen som uppstår i chatten. Att på varje server ha minst ett par moderatorer tror jag är det bästa sättet att lösa problemen på. Moderatorer som kanske inte kan banna folk från spelet, om det nu är utvalda spelare som får göra det här (vilket antagligen blir lättast, istället för att heltidsanställa folk för att vakta chatten), men som med ett knapptryck kan blockera chatten för spelare som inte sköter sig samtidigt som en rapport skickas till "högre makter", alltså de som sitter på SSO's kontor, som där får avgöra om ytterligare åtgärder.

För det andra så krävs det uppenbarligen mer resurser. Bättre supportsvar samt bättre koll på Facebooksidan. Just nu lever spelet nästan på att vi spelare sprider information till varandra. Ni vet då Skördebygden öppnade och det var kaos vid Dews farm? Där fick alla spelare skicka varningar till varandra. Då alla vrålade om att det inte gick att hitta Grå Porten precis då Skördebygden öppnade, då var det någon enstaka spelare som fick sprida vidare från en GM att det för tillfället inte gick att nå porten.
   Ett spel med 26 olika servrar med spelare från hela världen måste väl ändå ha råd att anställa fler folk, för det verkar ju faktiskt behövas. I spelets tidigaste dagar var supporten helt fantastisk, men det har verkligen droppat av i takt med att spelet har blivit större och antalet spelare har ökat. Och det lär ju faktiskt inte gå att lösa utan fler resurser. Fler människor som kan svara på supportmejl, bättre koll på Facebooksidan där SSO direkt kan svara på frågor för att undvika rykten (som ofta inte ens stämmer, utan bara retar upp folk). Om servern stänger ner under en kort stund - SSO bör berätta det på deras sida. Om en bugg som många spelare har märkt dyker upp - SSO bör berätta det på deras sida.

Jag tror att det här är väldigt viktigt. Om det faktiskt inte görs något åt problemen i spelets chatt, ta bort chatten, för den erbjuder ofta inte en trygg chattmiljö för barn. Supporten verkar ha blivit bättre på sistone, men det var en period då den tyvärr var under all kritik. På Facebook ser man ofta att folk har haft problem med betalningar, antingen att betalningen inte gått igenom eller att pengar har dragits utan att de fått något för pengarna. Jag har sett att SSO direkt har svarat på en enda sådan notis. Och det var då en spelare var så otroligt förbannad att den i princip hotade att sprida skit om företaget.

Jag tycker att något måste göras. Och det är därför jag skriver det här. Jag älskar spelet SSO, men det har sina nackdelar. Mestadels gällande chatten.

Det här är ett sånt inlägg som ni gärna får sprida om ni vill. SSO har just nu två stora svagheter, och det är chatt samt support. Och ingenting kommer hända om de inte blir medvetna om problemen på större skala.

Charlotte Snowborn

Jag kan inget annat än att instämma, och jag tror att jag tidigare har uttryckt mina åsikter kring den icke-existerande modereringen i chatten. Vad jag finner extra märkligt är att det är så otroligt många spelare som verkligen vädjar efter en mer kontrollerad chatt och ett system som gör att reglerna faktiskt efterlevs, trots det så verkar ingenting ske.
Jag har fått bra bemötande av supporten, men det dröjer ofta länge och jag kan faktiskt bli lite irriterad när jag som spelare måste peka ut tid, bifoga chattloggar och endast få responsen att de ska titta på det, och att det självklart inte ä ett okej beteende som man rapporterat in.
När så många spelare faktiskt vill ha en ändring kan jag tycka att det är märkligt att ingenting görs då det ändå inte är en avancerad utveckling som efterfrågas utan bara en önskan om någon som har auktoriteten att avbryta.
Sedan är jag tveksam till om det är en jättebra idé att egentligen ha spelare som på något sätt skulle få en moderationsfunktion, det tar ju bort mycket glädje ur spelet om man istället måste besvara frågor och bevaka chatten. Det kan fungera jättebra, men det kan också bli katastrofalt dåligt.
Oavsett så måste ju något göras, och ansvaret för det ska inte ligga hos spelarna (eller ja, ansvaret för att bete sig som folk ska ju såklart ligga hos spelare, men när det spårar ur...). Lite småvirrigt blev det visst, men jag blir alltid lika glad över att se bloggare uppmärksamma problemet då det får en helt annan spridning än en kommentar till support eller i ett kommentarsfält.

Svar: Sant, väldigt sant. Det här om att vara moderator, att det kan ta glädjen ur spelet, jag har tänkt lite över det också. Fast jag tror ändå att chatten överlag blir så mycket bättre om folk bara vet att det faktiskt finns någon som ser vad de gör och kan göra något åt det, så förhoppningsvis skulle det inte vara något större problem - dock vet man ju aldrig innan det har testats ^^Nejmen bra skrivet :)
Esmeralda Silverforce

Siri

Så sant

Fiona Mcpaw

Jag tänker mig att gå tillbaka några steg i utvecklingen vore bra, möjligtvis till stallchatten som förut. Troligtvis skulle det inte hjälpa så mycket, men eftersom man faktist behöver ta sig till ett chatt-ställe så kanske de som plötsligt vill vråla ut något hinner tänka efter.
Alternativt ta bort global helt, men behålla de andra kanalerna.

Det är förstås ingen optimal lösning, moderering behövs ju såklart. Eller möjligtvis att man kan klicka på spelares namn i chatten och välja "rapportera" så att det kan gå fortare att få spelaren avstängd för en tid, jag vet inte hur många gånger jag önskat en sån knapp.

Jag skulle så gärna jobba som moderator med det här, men som ni påpekade ovan så kan det ju ta bort en viss glädje ur spelet med. Men jag tänker mig då att man har ett speciellt moderator-konto, och bestämda timmar då man modererar, så skulle det nog funka finfint.

(Gud, varför sitter jag ens och funderar på detta... Vi spelare borde inte ens behöva tänka på det här ju.)

Svar: Jag tycker verkligen att det absolut största problemet är att vi spelare som betalar för tjänsten ska behöva fundera över det här. Det är ju inte vårt jobb att skapa en trygg internetmiljö, och ändå... :c
Esmeralda Silverforce

Maria Moondaughter

Jag känner mig så trött på hela den här diskussionen. Det känns som om vi spelare upprepade gånger tar upp det här problemet och även ibland kommer med vettiga alternativ till lösningar. Men mestadels av tiden känns det som om SSO-temet inte vill lyssna på det vi säger i den här frågan. :(

Kom ihåg mig!

Namn: (ALLA anonyma kommentarer raderas)

E-postadress: (syns endast för mig)